DC Klinieken
Zorginstelling DC Klinieken groeide sinds 1995 uit tot een keten van veertien behandelcentra voor 'laag-complexe focuszorg', zoals financieel directeur Anke Blokhuis het noemt. Iedereen kan er snel terecht voor de gewone, verzekerde zorg. Op de website Zorgkaart Nederland geven patiënten DC Klinieken gemiddeld een negen. KroonCo zorgt ervoor dat alle vestigingen beschikken over een goed werkende ICT-infrastructuur.
'Bij KroonCo weten ze wat ze doen, je kan op ze rekenen'
Een zorginstelling heeft ICT nodig die altijd werkt. “Onze systemen moeten onder meer het patiëntenbeheer optimaal stroomlijnen”, vertelt Anke Blokhuis. “Hoe beter dat lukt en hoe beter onze applicaties op elkaar aansluiten, hoe meer tijd en aandacht wij kunnen besteden aan de patiënt zelf. Ik bedoel: als een zorgverlener voortdurend gegevens moet scannen, dan kan hij de patiënt niet regelmatig aankijken. Wij willen dat de 'patiënt journey' bij ons gedigitaliseerd is en daardoor zoveel mogelijk vanzelf verloopt .”
'KroonCo pakt onze ICT heel fundamenteel aan; ze zetten alles goed neer'
DC Klinieken - Anke Blokhuis
'Hard gegroeid'
Toen KroonCo z'n intrede deed, had de zorgketen net een snelle groei doorgemaakt. “Tussen 2008 en 2012 groeiden we van drie naar twaalf klinieken”, herinnert Anke zich. “Ook onze ICT-infrastructuur was daardoor hard gegroeid. We hadden verschillende systemen die niet altijd goed communiceerden. De systemen waren traag en er was soms uitval. Het is erg belangrijk dat een toepassing als het Elektronisch Patiëntendossier (EPD) altijd beschikbaar is.”
'Beter gestroomlijnd'
KroonCo stond daarom voor de opgave om de infrastructuur fundamenteel aan te pakken. “Er waren klachten over afzonderlijke applicaties, maar om die goed te laten functioneren moet je beginnen bij de basis. Dat ging behoorlijk rigoureus en voor sommige mensen was dat ingewikkeld. Maar bij KroonCo houden ze niet van halve maatregelen. Ze weten wat ze doen.”
'KroonCo is goed in processen strak trekken'
Inmiddels verzorgt KroonCo de monitoring van het ICT-platform, de tweede- en derdelijns support en VoIP-telefonie. Op advies van KroonCo kwam er een nieuw serverpark. “We kunnen tegenwoordig proactief problemen oplossen”, weet Anke. “Daardoor is er nooit meer echt uitval. Hooguit jammer dat niemand dat waardeert, maar zo is het nou eenmaal met ICT. Je hoort mensen alleen als het mis gaat.”
Momenteel is DC Klinieken bezig met de volgende stap: applicaties koppelen om de patient journey nog soepeler te laten verlopen. Anke: “Door dingen uniform en duurzaam neer te zetten, helpt KroonCo ons enorm in het strak trekken van processen. We wilden bijvoorbeeld een nieuw EPD. Dat kan, zeggen ze dan, maar zorg eerst voor absolute consensus intern. Ze pakken alles heel fundamenteel aan.”
Anke vindt het vooral belangrijk dat ze altijd op KroonCo kan rekenen. “Ik weet wat ik aan ze heb en kan ze altijd bereiken. Heb je vrijdagmiddag een probleem met een regulier proces, dan is dat vóór maandagochtend opgelost. KroonCo heeft dezelfde no-nonsense houding als wij: analyseren en oplossen. En dat met een grondhouding van klantvriendelijkheid en doorzettingsvermogen. Ik weet nog dat we heel problematisch een glasvezelkabel moesten trekken in onze vestiging in Dokkum. Gaat nooit lukken, dacht iedereen. Maar moeilijk en ingewikkeld, daar houdt KroonCo wel van. En met die kabel is het helemaal goed gekomen.”
'KroonCo is van de no-nonsense: analyseren en oplossen, met een grondhouding van klantvriendelijkheid en doorzettingsvermogen'
DC Klinieken - Anke Blokhuis